خدمات سئو و طراحی سایت با سایت استار وب
ماهیت هسته حیاتی گوگل Core Web Vitals

ماهیت هسته حیاتی گوگل Core Web Vitals

هسته حیاتی گوگل یا همان Core Web Vitals در اوایل سال ۲۰۲۱ در ابزار سرچ کنسول گوگل ظاهر شد، این امر باعث شد تغییرات اساسی در الگوریتم های گوگل ایجاد شود. هر چند
Picture of jafar
jafar

عاشق یادگیری و تجربه موضوعات جدید هستم و خیلی دیر خسته میشم، این امر باعث شده که به تولید محتوا علاقه مند بشم و در زمینه تولید محتوا بصورت پاره وقت فعالیت کنم.

هسته حیاتی گوگل یا همان Core Web Vitals در اوایل سال ۲۰۲۱ در ابزار سرچ کنسول گوگل ظاهر شد، این امر باعث شد تغییرات اساسی در الگوریتم های گوگل ایجاد شود. هر چند که گوگل در سال‌های پیش از ۲۰۲۱ نیز از تغییر معیار ها به سمت معیارهای تجربه کاربری صحبت کرده بود، اما ظاهر شدن هسته حیاتی گوگل در سرچ کنسول باعث شد سئو کاران و دارندگان سایت ها و مدیران سایت این موضوع را بیش از پیش جدی بگیرند.

اما هسته حیاتی گوگل چیست؟ در واقع این هسته حیاتی گوگل معیارهایی است که گوگل برای امتیاز دهی و اعتبار سنجی سایت ها از آن استفاده می کنند، این معیارها به صورت دقیق و با در نظر گرفتن تجربه کاربری یا همان UX اعمال می شود.

به طوری که گوگل با این معیارها می‌تواند تا اندازه زیادی رفتار کاربران در هر صفحه وب را بسنجد، به طور ساده اگر بخواهیم در این مورد صحبت کنیم باید گفت که گوگل با ایجاد یک سری معیار های جدید توانسته است رضایتمندی و یا سردرگمی و روبرو شدن کاربران با مشکلات در یک صفحه از سایت را تا حد زیادی شناسایی کند. به عنوان مثال از روی رفتار ها و معیار هایی که دارد می تواند سرعت سایت، میزان تعامل کاربر با قسمتهای مختلف صفحه، میزان مفید بودن اطلاعات و غیره را شناسایی کند.

گوگل بعد از اینکه با استفاده از معیارهای هسته حیاتی گوگل رفتار کاربران را مورد سنجش قرار داد، با امتیاز دهی به این معیارها در واقع به آن صفحه از وب امتیاز می دهد و از روی امتیاز های جمع شده توسط انواع فاکتور ها رتبه آن صفحه مشخص می شود. به طور ساده تر اگر بخواهیم مطرح کنیم، صفحه‌ای که اطلاعات مفیدی داشته باشد و رابطه کاربری ساده تر و آسان تری ارائه دهد، همچنین از سرعت معقولی برخوردار باشد می تواند در رتبه بهتری قرار گیرد.

اما نکته بسیار مهم این است که برای رسیدن به رتبه های بهتر نیاز نیست که تمامی معیارها را به نحو احسنت رعایت کنیم چرا که رتبه گرفتن در گوگل به صورت نسبی بوده و هر کس که بیشتر معیارها را مدنظر گرفته باشد در رتبه بالاتری قرار می گیرد.گوگل برای به دست آوردن اطلاعات مورد نیاز برای سنجش این معیارها  از یک سری منابع و سیگنال استفاده می کند.

از مهمترین منبع برای اخذ این اطلاعات می توان به مرورگر کروم اشاره کرد. در حال حاضر بیشتر افراد دنیا با توجه به اینکه گوگل کروم یکی از بهترین مرورگر ها با بیشترین امکانات می باشد، از این مرورگر استفاده می‌کنند و به همین دلیل درصد خطای اطلاعات جمع آوری شده توسط گوگل بسیار پایین می باشد.

معیارهای اصلی هسته حیاتی گوگل

به طور کلی Core Web Vitals شامل سه دسته معیار می باشد، هر یک از این معیار ها یکسری دستاوردها و امکانات یک سایت را مورد بررسی قرار می دهند. در ادامه به بررسی تک‌تک آن‌ها خواهیم پرداخت. در حال حاضر گزینه هسته حیاتی گوگل در سرچ کنسول موجود می باشد، اما برای آنکه اطلاعات موجود در سرچ کنسول و قسمت هسته حیاتی گوگل را کامل درک کنیم، بهتر است ابتدا معیار ها را بررسی کرده و در انتها به بررسی نحوه تحلیل داده ها در قسمت سرچ کنسول نیز خواهیم پرداخت. این سه دسته معیار عبارتند از:
  • LCP (Largest Contentful Paint)
  • FID (First Input Delay)
  • CLS (Cumulative Layout Shift)

 

در ادامه به بررسی هر یک از موارد فوق خواهیم پرداخت، اگر شما یک سئو کار هستید بهتر است که بجای مخفف این معیارها هماره عبارت کامل را به یاد داشته باشید.

LCP (Largest Contentful Paint)

نمایش بزرگترین محتوای موجود در صفحه؛ با وجود این که منابع زیادی وجود دارند که این اصطلاح را متاسفانه به زمان لود شدن کامل صفحه اختصاص داده اند، اما از راهنما های خود گوگل کاملا مشخص است که این معیار تنها به زمان لود شدن بزرگترین آیتم موجود در یک صفحه اشاره دارد.
Core-Web-Vitals
دلیل اینکه برخی از منابع و وب سایت ها LCP را زمان لود شدن کامل صفحه می نامند، به این دلیل است که اکثراً آخرین آیتم همزمان با کل صفحه به صورت همزمان لود می شود، اما بهتر است ما اصول یاد گرفته و تعریف درست آن را به ذهن بسپاریم.

FID (First Input Delay)

معیار تاخیر اولین ورودی؛ در واقع به این اشاره میکند که چه مدت زمان لازم است تا کاربر بتواند یک درخواستی را از صفحه انجام دهد و آن صفحه نیز با آن جواب دهد. به عنوان مثال فرض کنید با کلیک بر روی یک قسمتی آن قسمت باز و بسته شود یا بر روی یک عکس کلیک کرده و باعث زوم و آنزوم آن تصویر گردد، به میزان تاخیری که برای اولین پاسخ به کاربر لازم است FID گفته می شود، با این تعاریف هرچقدر اف آی دی کمتر باشد کاربر تجربه دلپذیری را در سایت خواهد داشت.

CLS (Cumulative Layout Shift)

معیار آخر سی ال اس که همان ثابت بودن ظاهر ساعت می باشد، در واقع به این مفهوم اشاره دارد که با کلیک و یا باز شدن یک آیتم نباید ساختار سایت به هم بخورد. برای مثال اگر شما بر روی یک منو و یا کشو باز شونده کلیک میکنید، بایستی سایت و یا همان صفحه مورد نظر ساختار قبلی خود را حفظ کرده و به هم نریزد.
در صورتی که با هر کلیک ساختار و ظاهر صفحه شما تغییر کند، باعث خواهد شد که کاربران احساس سردرگمی کندو این خود یک امتیاز منفی محسوب می شود.

ابزارهای اندازه گیری هسته حیاتی گوگل Core Web Vitals

ابزارهای زیادی برای اندازه گیری هسته حیاتی گوگل وجود دارد، از مهمترین و معتبرترین آنها می‌توان به سرچ کنسول گوگل اشاره کرد. هرچند که به غیر از سرچ کنسول می توان به موارد زیر نیز اشاره کرد، که حتی در برخی موارد اطلاعات بسیار بیشتری هم از سرچ کنسول در اختیار کاربران قرار می‌دهد. اما در این مقاله با توجه به اینکه اکثر شما با سرچ کنسول آشنا هستید به بررسی این ابزار خواهیم پرداخت.
اگر شما سایت خود را به سرچ کنسول متصل کرده باشید و بعد از گذر چندین ماه یکسری اطلاعات را گوگل در قسمت هسته حیاتی گوگل یا همان گزینه Core Web Vitals به شما ارائه خواهد داد. به طوری که این اطلاعات در دو بخش که یکی مربوط به دیوایس موبایلی و دیگری مربوط به دیوایس هایی مانندکامپیوتری و لپ تاپ ارائه شده است.
در این قسمت شما می توانید هر یک از وسایل زیر را انتخاب کنید و اطلاعات مربوط به آن را مشاهده نمایید، برای مثال شما می توانید بر روی موبایل کلیک کرد و نقاط ضعف و قوت خود را در صفحات سایت مشاهده کنید.
به طوری که اگر صفحه مورد نظر شما ما از نظر معیارهای هسته حیاتی با موبایل مشکل داشته باشد، آنها را به صورت POOR و اگر نیاز به بهبود باشد به صورت NEED IMPROVEMENT  و اگر بسیار خوب عمل کرده باشید و کاربر با آن رابطه خوبی داشته باشد به شما امتیاز GOOG را می دهد و همینطور شما می توانید اطلاعات مربوط به کامپیوتر های رومیزی را نیز از این قسمت مشاهده کنید.
جمع بندی
به طور کلی اگر شما بتوانید سایت و صفحات سایت خود را با این معیار ها طوری طراحی کنید که نمرات و امتیازات خوبی را از نظر سئو کسب کند مطمئن باشید، با گذشت زمانی نه‌چندان زیاد سایت شما موفق به اخذ رتبه های خوبی در SERP خواهد شد امان سوالی که اکثر کاربران می پرسند و سوال معقولی نیز به نظر می رسد، این است که آیا گوگل به غیر از این سه معیار، معیار دیگری نیز دارد؟ در جواب به این سوال باید عنوان کرد که در حال حاضر هیچ معیار ثبت شده ای وجود ندارد.
اما با توجه به اینکه در سرچ کنسول و همچنین مقالات ارائه شده توسط گروه گوگل مشاهده می شود که اطلاعاتی از قبیل موبایل فرندلی بودن سایت، میزان بالا بودن امنیت و همچنین وجود ssl بسیار تاکید شده و در سرچ کنسول نیز قسمت هایی برای بررسی این آیاتم ها وجود دارد.
وجود این آیتم ها این نکته را به ما گوشزد می کند که به احتمال زیاد گوگل در آینده نزدیک این چند گزینه را نیز به آیتم ها و معیارهای هسته حیاتی خود اضافه خواهد کرد، به طور کلی اگر ما بخواهیم طوری عمل کنیم که در صورت تغییر در نحوه و معیارهای هسته حیاتی گوگل با مشکل مواجه نشویم، همواره سعی کنید که سایت را برای کاربران خود را بهینه کنید، نه برای موتور های جستجو و ربات های کاوشگر.
چرا که الگوریتم های گوگل روزبه‌روز طوری آپدیت میشوند که سعی می کنند به عنوان یک کاربر واقعی صفحات شما را مورد بررسی قرار دهند، اگر صفحات شما واقعاً برای کاربران بهینه و دلپذیر باشد و رابطه کاربری خوبی را ارائه دهد مطمئن باشید از گوگل رتبه فوق‌العاده‌ای را دریافت خواهید کرد.
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
امضای محتوایی چیست؟
سئو
jafar
امضای محتوایی چیست؟

بحث امضای محتوایی امروزه یکی از مهمترین فاکتورهای سئو و دیجیتال مارکتینگ می باشد، البته لازم بذکر است که این موضوع قبلا نیز جزء معیارهای گوگل بوده ولی در سالهای اخیر این مسئله بیشتر مطرح شده است. اما امضای محتوایی چیست؟

ادامه مطلب »

فرم درخواست طراحی سایت

با پر کردن اطلاعات فرم زیر درخواست شما به دست بخش مربوطه رسیده و آنها پس از بررسی در کوتاه ترین زمان ممکن جهت هماهنگی و مشاوره با شما تماس خواهند گرفت.

فرم درخواست مشاوره سئو

با پر کردن اطلاعات فرم زیر درخواست شما به دست بخش مربوطه رسیده و آنها پس از بررسی در کوتاه ترین زمان ممکن جهت هماهنگی و مشاوره با شما تماس خواهند گرفت.

فرم درخواست تولید محتوا

با پر کردن اطلاعات فرم زیر درخواست شما به دست بخش مربوطه رسیده و آنها پس از بررسی در کوتاه ترین زمان ممکن جهت هماهنگی و مشاوره با شما تماس خواهند گرفت.

تعداد مقالات مورد نیاز شما؟
نرخ مد نظر شما برای تولید محتوا؟
لطفا گزینه های مد نظر خود را انتخاب کنید؟