خدمات سئو و طراحی سایت با سایت استار وب
one o one یا همان 101 به چه مقاله گفته می شود

101 یا وان و وان؛ به کدام مقاله اطلاق می شود

در بحث پیلار کلاستری و ساختار محتوایی مقالاتی مانند ویکی و 101 (one o one) از اهمیت و جایگاه خاصی برخوردار هستند، ساختار مقاله وان و وان ساختاری شبیه به ...
Picture of jafar
jafar

عاشق یادگیری و تجربه موضوعات جدید هستم و خیلی دیر خسته میشم، این امر باعث شده که به تولید محتوا علاقه مند بشم و در زمینه تولید محتوا بصورت پاره وقت فعالیت کنم.

در بحث پیلار کلاستری و ساختار محتوایی مقالاتی مانند ویکی و 101 (one o one) از اهمیت و جایگاه خاصی برخوردار هستند، ساختار مقاله وان و وان ساختاری شبیه به ویکی می باشد، اما ویکی و 1o1 چیست و چرا باید نوشته شود؟ در بحث سئو ما وقتی از ساختار محتوایی صحبت می کنیم اکثر همه بحث پیلار کلاستر ها را مطرح می کنند، که این ادعا نیز کاملا صحیح هستش یعنی بصورت عادی برای اینکه بتوانیم ساختار مناسب برای یک سایت استاندارد ایجاد کنیم باید ابتدا پیلار و کلاستر ها را مشخص کنیم. اما نکته بسیار مهم و جالب این است که تمامی این ساختار را ایجاد می کنیم تا بتوانیم مانی پیج خود را تقویت کنیم، مانی پیج هم اکثرا دارای کلمات محدودی می باشد و نمی توان محتوای آنرا زیاد تغییر و یا افزایش داد، چرا که اصولا مانی پیج حدود 800 کلمه و نهایتا تا 1000 کلمه می باشد.

حال فرض کنید که موضوع مانی پیج شما یک موضوع پویا باشد و نیاز است محتوای آن با گذر زمان تغییر یابد، آیا شما نیز باید محتوای مانی پیج را تغییر دهید و یا تعداد کلمات آنرا اضافه کنید که کمی غیراصولی است. پس چه باید کرد؟ راه کار چیست؟ با ادامه این مقاله با ما باشید تا راهکار آنرا که ایجاد صفحه 101 است را با هم بررسی کنیم.

ساختار محتوایی سایت

تمامی سایت ها در هر زمینه هم که فعالیت داشته باشند داراری یک ساختار مشابه می باشند، این ساختار از 3 لایه اصلی ایجاد شده است که عبارتند از:

مانی پیج ها (Many Page)

همان صفحه هایی که منجر به ایجاد قرار داد و یا فروش می شود به عنوان مانی پیج های ما هستند. در واقع مانی پیج ها در سایت ها صفحه هایی از سایت هستند که مالک سایت دوست دارد بازدید کنندگان را به آن صفحات هدایت کند. برای مثال صفحه محصولات در فروشگاه ها، یا در برخی مواقع دسته بندی محصولات به عنوان many page هستند.

پیلارها (Pillar content)

صفحاتی هستند که در مورد کلمات اصلی ما صحبت می کنند و موضوعات کلی را در رابطه با آنها ارائه می دهند، اما در این صفحات ما مباحث را زیاد باز نمی کنیم و با یک توضیح مختصر به مبحث بعدی می پردازیم. در واقع ما سعی می کنیم در پیلار ها کلمات کلیدی مهم را به ترتیب در هر تایتل آورده و توضیح مختصری نیز در این مورد ارائه می کنیم.

کلاسترها (Cluster content)

پست هایی که ما برای توضیح بخش های مختلف اشاره شده در پیلار ها ایجاد می کنیم تا با جزئیات بیشتر در مورد آن کلمه و یا عبارت کلیدی بحث کنیم را صفحات کلاستر گفته می شود. در واقع ما در صحفات کلاستر کلمات کلیدی با را با جزئیات توضیح می دهیم، شاید در برخی موارد موضوعات کلاسترها ارتباط خیلی کمی با مانی پیج ما داشته باشد اما با نوشتن این نوع مقاله ما به دنبال افرادی با آشنایی کمتر در مورد مباحث خود هستیم.

pillar 101

برای اینکه خوب این ساختار برای ما جا افتاده شود بیایید با یک مثال مباحث فوق را مرور کنیم، فرض کنید شما فروشنده انواع شکلات هستید برای مثال 100ها نوع شکلات دارید که تعدادی شکلات میوه ای و تعدادی نیز کاکائویی هستند چون تعداد شکلات ها زیاد است نمی توان صفحه مخصوص همه این شکلات ها را تک به تک به عنوان مانی پیج در نظر گرفت. (البته در برخی موارد در نظر گرفته می شود)

ما دوسته بندی داشتیم یکی شکلات میوه ای و دیگر شکلات کاکائویی پس هر یک از این دسته بندی ها را مانی پیج خود در نظر می گیریم. بعد در بلاگ خود دو صفحه ایجاد می کنیم یکی با کلمه کلیدی شکلات میوه ای و دیگری با کلمه کلیدی شکلات کاکائویی، و این دو برگه به عنوان پیلارهای ما هستند. حال نوبت به آن رسیده است که در مورد جزئیات صحبت کنیم مثلا شکلات میوه ای رژیمی یا شکلات کاکائویی تلخ و یا مقایسه فلان شکلات با شکلات دیگر و … که همگی برگرفته از موضوعات مطرح شده در پیلارها هستند.

101  یا همان one o one

با ساختاری که در بالا به آن اشاره شد سما می توانید یک سایت استاندارد و ساختارمند را طراحی و مدیریت کنید، با رعایت اصول سئو بعد از یک مدتی به نتایج خوبی دست یابید. اما برخی از موضوعات مانند مثال فوق نیستند و مانی پیج آنها در مورد یک موضوعی هست که بهتر است بیشتر از 800 کلمه در مورد آن صحبت کرد و نمی توان با حدود 800 کلمه به تمامی مفاهیم ضروری پرداخت.

در این صورت برای اینکه هم به تمامی آن موضوع پرداخته شود و هم مانی پیج استانداردی داشته باشیم، بهتر است بجای اضافه کردن توضیحات به مانی پیج، یک برگه دیگر با همان کلمه کلیدی مانی پیج ایجاد کرد که به اصطلاح به این صفحه ویکی گفته می شود. در واقع wiki همان مانی پیج ماست با این تفاوت که توضیحات بیشتری در مورد کلمه کلیدی ما داده است و مباحث بیشتری را در خود گنجانده است.

اما در مواردی هم احتمال دارد موضوع کلمه کلیدی مانی پیج ما به اقتضای زمان توضیحات خاصی را طلب کند که قبلا اصلا آن موضوعات مطرح نبوده و خواهانی هم نداشت. و چون با گذر زمان دائما اطلاعات جدیدی به آن اضافه می شود دیگر نمی توان از ویکی هم استفاده کرد چرا که ساختار صفحه ما تغییر خواهد کرد.

به همین منظور بحث صفحه 101 مطرح می شود که ما در آن صفحه تمام بخش ها را بصورت موشکافانه مورد بحث قرار می دهیم و در نتیجه این پست بصورت یک محتوای آسمان خراش در خواهد آمد و این امر باعث خواهد شد که مسائل جدید نیز به راحتی رد آن درج شوند چرا که قبلا در مورد اطلاعات پایه ای آن بحث شده است.

برای درک بهتر بیایید با یک مثال مطالب مربوط به ویکی و 101 را مرور کنیم. فرض کنید مانی پیج شما در مورد واکسن آنفولازا هستش، خوب در مانی پیج خود از ساختار قدرتمند و اثرگذاری آن و همچنین قابلیت مقاوم سازی بدن در مورد آنفولانزا صحبت کرده اید و شاید هم در مورد مزیت محصول خود در برابر دیگر محصولات نیز صحبت کنید.

اما اگر توضیحات بقدری زیاد شود که حتی با خلاصه نویسی نتوان در حدود  800 کلمه تمام حق مطلب را ادا کرد باید از ویکی استفاده کنید. مثلا ساختارهای جدیدی که ایجاد شده است و یا روش های تولید آن و… را توضیح دهید. اما در آن نیازی نمی بینید که در مورد ساختار ویروس آنفولانزا سخنی به میان آورید چراکه کسی هم نمی خواهد در مورد آن بداند.

اما برای توضیح صفحه 101 می خواهم تجسم کنید که این صفحه از سایت را شما در سال 1396 نوشته اید و در آن زمان از کرونا خبری نبود. اما در سال 1398 ناگهان بیماری کرونا خود را نشان میدهد که نوعی آنفولانزا می باشد با ساختار جدید. حال اگر بیایید و در مورد ساختار جدید ویروس کرونا در ویکی صحبت کنید مثل آن است که به یک مطلب کاملا بی ربط به پست خود اضافه می کنید، چراکه قبلا در مورد ساختار صحبت نشده بود.

پس ما اگر مبحثی مانند مثال فوق داریم که احتمال می دهیم با گذر زمان نیاز به ارائه مطالب از منظری دیگر داشته باشیم صفحه 101 خود را با همان کلمه کلیدی مانی پیج خود ایجاد می کنیم. تا بتوانیم تمامی ابعاد آنرا مورد بررسی قرار دهیم تا در صورت نیاز مطالب جدید را با پشتوانه قبلی آپدیت کنیم.

زمان ایجاد صفحه ویکی و صفحه 101

بهتر است سایت با ساختار استاندارد خود ایندکس شود و به موتورهای جستجو و هوش مصنوعی آنها این اجازه را بدهید که ساختار سایت شما را کامل درک کند. و بعد از اینکه مطمئن شدید گوگل ساختار سایت شما را درک کرده است در صورت نیاز بیایید صفحات ویکی و سپس 101 را ایجاد کنید. به هیچ وجه در تولید این صفحات عجله نکنید چراکه هردو این صفحات با کلمه کلیدی اصلی سایت شما همخوانی دارند و احتمال دارد در صورت تعجیل متضرر شوید.

جمع بندی

ایجاد صفحات ویکی و صفحه 101 برای تثبت جایگاه بدست آمده در SERP کاربرد دارد و نباید برای رسیدن به رتبه بهتر از این صفحات استفاده کرد. نکته مهم اینکه مبحث 101 در دنیای وب و سئو یک مبحث نو پا می باشد بطوری که در وب فارسی تا بحال چندان مورد استفاده قرار نگرفته است. پس اگر اطلاعات کافی در این مورد را ندارید توصیه می شود که از آن استفاده نکنید.

 

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
امضای محتوایی چیست؟
سئو
jafar
امضای محتوایی چیست؟

بحث امضای محتوایی امروزه یکی از مهمترین فاکتورهای سئو و دیجیتال مارکتینگ می باشد، البته لازم بذکر است که این موضوع قبلا نیز جزء معیارهای گوگل بوده ولی در سالهای اخیر این مسئله بیشتر مطرح شده است. اما امضای محتوایی چیست؟

ادامه مطلب »

فرم درخواست طراحی سایت

با پر کردن اطلاعات فرم زیر درخواست شما به دست بخش مربوطه رسیده و آنها پس از بررسی در کوتاه ترین زمان ممکن جهت هماهنگی و مشاوره با شما تماس خواهند گرفت.

فرم درخواست مشاوره سئو

با پر کردن اطلاعات فرم زیر درخواست شما به دست بخش مربوطه رسیده و آنها پس از بررسی در کوتاه ترین زمان ممکن جهت هماهنگی و مشاوره با شما تماس خواهند گرفت.

فرم درخواست تولید محتوا

با پر کردن اطلاعات فرم زیر درخواست شما به دست بخش مربوطه رسیده و آنها پس از بررسی در کوتاه ترین زمان ممکن جهت هماهنگی و مشاوره با شما تماس خواهند گرفت.

تعداد مقالات مورد نیاز شما؟
نرخ مد نظر شما برای تولید محتوا؟
لطفا گزینه های مد نظر خود را انتخاب کنید؟