خدمات سئو و طراحی سایت با سایت استار وب
rfp-seo

RFP؛ آر اف پی در پروژه های سئو

RFP که مخفف عبارت Request For Proposal  و به معنی درخواست برای نوشتن پروپوزال می باشد. نحوه تنظیم آر اف پی و همچنین نحوه ارائه اطلاعات در آن به مقدار بسیار زیادی در قراردادهای تجاری تاثیرگذار است
Picture of jafar
jafar

عاشق یادگیری و تجربه موضوعات جدید هستم و خیلی دیر خسته میشم، این امر باعث شده که به تولید محتوا علاقه مند بشم و در زمینه تولید محتوا بصورت پاره وقت فعالیت کنم.

RFP که مخفف عبارت Request For Proposal  و به معنی درخواست برای نوشتن پروپوزال می باشد. نحوه تنظیم آر اف پی و همچنین نحوه ارائه اطلاعات در آن به مقدار بسیار زیادی در قراردادهای تجاری تاثیرگذار است، اصول و قواعد خاصی در RFP باید مورد توجه قرار گیرد که از مهمترین آنها می توان به جامع بودن در عین اختصار اشاره کرد. در هر زمینه کاری شما باید با RFP آشنایی کامل داشته باشید، چرا که آر اف پی نقطه شروع یک پروژه می باشد. در این مقاله در مورد این موضوع در حوزه پروژه های سئو در کنار شما خواهیم بود.

RFP چیست؟

در واقع هنگامی که می خواهیم از شخصی یا شرکت درخواست کنیم برای ما کاری را انجام دهد، ابتدا به ایشان یک سری اطلاعات از خود و موقعیت کنونی می دهیم و سپس خواسته های خود را مطرح می کنیم. مطابق با آن از طرف مقابل می خواهیم که برای انجام خواسته های ما شرایط خود را اعلام کند، شرایطی از قبیل نحوه انجام و مدت زمان انجام و هزینه هایی که ما باید پرداخت کنیم.

RFP یک سند تجاری می باشد که توسط کارفرما به پیمانکار ارائه می شود، تا پیمانکار با بررسی آن به خواسته ها و داشته های کارفرما اشرافیت داشته و از روی آن اقدام به ارائه پروپوزال و راهکارها و پیشنهادات خود نماید. به طور کلی هنگامی که کارفرما می‌خواهد جزئیات یک پروژه را به صورت مکتوب و مستند به پیمانکار ارائه دهد بهتر است از عارف پRFP استفاده کند چرا که در این صورت یک سند قابل استناد و کاملاً قانونی مابین کارفرما و پیمانکار رد و بدل می شود و در صورتی که بعداً در انجام پروژه با مشکلی مواجه شدند به سادگی می توانند به این سند استناد کند.

نحوه تنظیم آر اف پی

برای نوشتن RFP در هر حوزه کاری بایستی اطلاعات و خواسته ها و همچنین داشته های آن حوزه درج شود، از ارائه اطلاعات غیر ضروری و یا غیر مرتبط بهتر است اجتناب کنیم. به همین منظور اغلب آر اف پی ها در حوزه های تخصصی با یکدیگر متفاوت می باشد به طور مثال برخی از آیتم های آر اف پی مربوط به یک پروژه ساختمانی کاملاً با RFP پروژه طراحی وب سایت متفاوت خواهد بود.

RFP؛ آر اف پی در پروژه های سئو

نکته بسیار جالب و مهم در مورد نوشتن آر اف پی این است که اگر شما بخواهید در یک حوزه تخصصی برای موضوع ها مختلف RFP طراحی کنید به احتمال زیاد آیتم های عمده آن تکراری خواهد بود، چرا که حوزه انتخابی یکسان است برای مثال فرقی نمی‌کند که شما می خواهید برای فروشگاه تان یک سایت طراحی کنید و یا یک سایت شرکتی طراحی کنید شباهت های یکسانی خواهند داشت، چرا که حوزه هر دوم طراحی سایت می باشد.

شاید در وهله اول این گونه به نظر برسد که چون سایت فروشگاهی با یک سایت شرکتی کاملاً متفاوت است و همچنین خواسته های هر کدام با دیگری تفاوت زیادی دارد، احتمالا آر اف پی آنها نیز با هم متفاوت باشد. اما به این نکته توجه نمایید که چون حوزه هر دو کاملاً یکسان است سوالات و قسمت های مطرح شده در هر دو یکسان میباشد و تفاوت در نوع خواسته های آنها می باشد و آیتم ها مشابه هم هستند.

RFP در پروژه های سئو

در پروژه های دیجیتال مارکتینگ که قسمتی از آن سئو می باشد نحوه تنظیم آر اف پی بسیار حساس و کاملا تخصصی می باشد، این موضوع هم برای کارفرما و هم برای پیمانکار بسیار مهم و حیاتی می باشد، چرا که اگر کارفرما خواسته های خود و یا آنچه را که توان ارائه آن را دارد را نتواند خوب مطرح کند، پیمانکار را به اشتباه خواهد و در نتیجه همکاری با شکست مواجه خواهد شد. ارائه اطلاعات درست و لازم در RFP ضروری می باشد، اما اطلاعات باید هم کافی باشد و هم اضافه نباشد.

بطوری که اگر اطلاعات اضافی داده شود پیمانکار را گمراه خواهد کرد و شاید به علت زیاد بودن باعث شود که پیمانکار اطلاعات اصلی را مطالعه نکند، و اگر به  اندازه کافی هم اطلاعات ارائه نشود پیمانکار نتواند برآورد مناسبی از پروژه داشته باشد. ارائه یک آر اف پی استاندارد باعث خواهد شد که شما در انجام پروژه خود با مشکلاتی از قبیل عدم آگاهی از اهداف یا برداشت های متفاوت از یک موضوع مواجه نشوید.

نمونه ای از RFP سئو

در یک آر اف پی مربوط به پروژه سئو، چون سئو یکی از آیتم های دیجیتال مارکتینگ می باشد بایستی تمام اطلاعات مربوط به دیجیتال مارکتینگ مورد توجه قرار بگیرد. برای مثال اطلاعاتی مانند وضعیت کنونی وبسایت و برندینگ و دیگر عملکردهای دیجیتال مارکتینگ که صورت گرفته و یا خواهد گرفت درج شود. و همچنین بایستی اهداف بصورت کاملا شفاف و واقعی مطرح شود، برای مثال بجای اینکه هدف را رسیدن به یک جایگاه خاصی در نتایج جستجوی گوگل مشخص کنیم بهتر است رسیدن به یک محدوده خاصی از کلیک و یا مشتری را مورد نظر قرار دهیم.

دانلود نمونه ای از یک آر اف پی سئو می تواند به شما در تنظیم RFP مورد نظر کمک شایانی کند، اما بهتر است که شما از آنها الهام گرفته و آر اف پی شخصی خود را طراحی کنید. در ایران برای اینکه RFP استاندارد زیاد جا نیافتاده است سئو کاران حرفه ای و متخصص برای خود یک آر اف پی طراحی کرده اند که در اولین جلسه برای اینکه بتوانند با پروژه بیشتر آشنا شوند این آر اف پی را در اختیار کارفرما قرار می دهند تا اطلاعات خواسته شده را بدست آورند.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
امضای محتوایی چیست؟
سئو
jafar
امضای محتوایی چیست؟

بحث امضای محتوایی امروزه یکی از مهمترین فاکتورهای سئو و دیجیتال مارکتینگ می باشد، البته لازم بذکر است که این موضوع قبلا نیز جزء معیارهای گوگل بوده ولی در سالهای اخیر این مسئله بیشتر مطرح شده است. اما امضای محتوایی چیست؟

ادامه مطلب »

فرم درخواست طراحی سایت

با پر کردن اطلاعات فرم زیر درخواست شما به دست بخش مربوطه رسیده و آنها پس از بررسی در کوتاه ترین زمان ممکن جهت هماهنگی و مشاوره با شما تماس خواهند گرفت.

فرم درخواست مشاوره سئو

با پر کردن اطلاعات فرم زیر درخواست شما به دست بخش مربوطه رسیده و آنها پس از بررسی در کوتاه ترین زمان ممکن جهت هماهنگی و مشاوره با شما تماس خواهند گرفت.

فرم درخواست تولید محتوا

با پر کردن اطلاعات فرم زیر درخواست شما به دست بخش مربوطه رسیده و آنها پس از بررسی در کوتاه ترین زمان ممکن جهت هماهنگی و مشاوره با شما تماس خواهند گرفت.

تعداد مقالات مورد نیاز شما؟
نرخ مد نظر شما برای تولید محتوا؟
لطفا گزینه های مد نظر خود را انتخاب کنید؟