خدمات سئو و طراحی سایت با سایت استار وب
تعداد کلمات در محتوا چقدر باشد

اصول تعیین تعداد کلمات مقاله

اگر شما نیز یک تولیدکننده محتوا باشید، همیشه با این سؤال مواجه می‌شوید که آیا تعداد کلمات مقاله مهم است؟ آیا تعداد کلمه زیاد در مقاله باعث امتیاز بالاتری می‌شود و افزایش بازدید را در پی خواهد داشت؟
jafar
jafar

عاشق یادگیری و تجربه موضوعات جدید هستم و خیلی دیر خسته میشم، این امر باعث شده که به تولید محتوا علاقه مند بشم و در زمینه تولید محتوا بصورت پاره وقت فعالیت کنم.

نوشتن مقاله که بخش بزرگی از بازاریابی محتوایی محسوب می‌شود، در دهه‌های اخیر موردتوجه مالکان کسب‌وکارها شده است؛ اما اینکه تعداد کلمات مقاله به چه تعدادی باید باشد، پرسش خیلی از نویسندگان است. ندانستن تعداد کلمات مقاله و یک سری از نکات تکمیلی دیگر می‌تواند باعث افت کیفیت نوشته شما شود و حتی مقاله شما رتبه بدی را از نظر گوگل به خود دریافت کند.

 تعداد کلمات مقاله موضوعی مهم است؟

اگر شما نیز یک تولیدکننده محتوا باشید، همیشه با این سؤال مواجه می‌شوید که آیا تعداد کلمات مقاله مهم است؟ آیا تعداد کلمه زیاد در مقاله باعث امتیاز بالاتری می‌شود و افزایش بازدید را در پی خواهد داشت؟ یا برخلاف سؤال قبل، زیادی تعداد کلمات مقاله ربطی به بازدید ندارد و باعث خستگی مخاطب خواهد شد و مخاطبان سایت را ترک خواهند کرد؟ اصلاً یک مقاله خوب به چه تعداد کلمه نیاز دارد؟

برخی افراد معتقدند که داشتن یک مقاله خوب و پربازدید ربطی به تعداد کلمه ندارد و صرفاً اگر محتوای شما ارزشمند و مفید باشد رتبه خوبی را خواهد گرفت. آن‌ها به‌اصطلاح می‌گویند: نباید کیفیت را فدای کمیت کرد. در مقابل افرادی دیگر معتقدند ارزشمندی مقاله مهم نیست و اگر محتوای مقاله‌ای به تعداد کلمات زیادی تبدیل شود پر بازدید خواهد بود و می‌تواند رتبه خوبی بگیرد.

 تعداد کلمات مقاله موضوعی مهم است؟

این‌گونه سؤالات و نظرات راجع به تعداد کلمات مقاله، درگیری ذهنی خیلی از نویسندگان می‌باشد و محتوانویس را سردرگم می‌کند. در این باره ما به سؤالات  اساسی تولیدکنندگان محتوا می‌پردازیم و راجع به کلمات یک مقاله نکات مهمی را ارائه خواهیم کرد.

نظر گوگل راجع به تعداد واژه‌های مقاله

باتوجه‌به مقالاتی که شرکت گوگل منتشر می‌کند، این‌طور می‌تواند دریافت کرد که گوگل یک عدد خاصی را برای تعداد کلمات مقاله، مشخص نکرده است. گوگل با یک جمله «مقدار راضی‌کننده محتوای باکیفیت» نظر خودش را درباره تعداد کلمات انتشار شده یک مقاله بیان کرده است؛ پس این‌طور می‌توان نتیجه گرفت که محتواهای تولید شده بستگی به موضوع محتوا، شرایط مخاطب و سایر پارامترها دارد و کلمات مقاله، موضوعی نسبی است.

تعداد کلمات مقاله برای محتوای سایت در سال ۲۰۲۱

طبق تحقیق صورت‌گرفته در سال ۲۰۲۱، میزان مناسب تعداد کلمه یک مقاله استاندارد ۲۱۰۰ تا ۲۴۰۰ کلمه می‌باشد که این ارقام از نظر سئو و بهینه‌سازی سایت توجیه می‌شود. این تحقیق، صرفاً با بررسی چند مقاله موفق صورت‌گرفته است و معنای آن این نیست که اگر تعداد کلمه مقاله‌تان در این رنج نباشد، گوگل آن را نشان نخواهد داد. مقالات زیادی وجود دارند که با تعداد کلمات زیادتر و کمتری از ارقام فوق، رتبه خوبی را از گوگل دریافت کرده‌اند.

آیا طولانی‌بودن مقاله امتیاز محسوب می‌شود؟

اینکه گوگل تعداد کلمات مقاله را مشخص نکرده است، موضوعی بدیهی است؛ یعنی گوگل برای تولید محتوای متنی معیاری برای تعداد کلمات ارائه نداده است.  این قضیه باعث شده که افراد زیادی راجع به تعداد کلمات تحقیق کنند. نتایج تحقیقات صورت‌گرفته مشابه است؛ مقاله‌هایی که تعداد کلمات بیشتری را داشته‌اند نتایج مثبت‌تری را گرفته‌اند.

استفاده از کلمات کلیدی در محتوا

نکته مهمی که باید به آن توجه کنید این است که زیاد بودن تعداد کلمات یک مقاله، به‌تنهایی ارزشمند نیست. نباید به هر قیمتی که شده مقاله‌ای با تعداد کلمات بیشتری را بنویسید. مثلاً می‌خواهید راجع به موضوعی  تولید محتوا کنید و از مسائل حاشیه‌ای که ربطی به موضوع ندارد استفاده می‌کنید تا تعداد کلمات مقاله افزایش پیدا کند. درست است کلمات زیادی را در مقاله جای‌ داده‌اید؛ ولی نوشته‌ها  از لحاظ کیفیت افت شدیدی را در پی خواهد داشت و در نهایت، امتیاز بدی را از گوگل دریافت می‌کند.

آیا تعداد کلمات و کیفیت مناسب برای رتبه بالا کافی است؟

اینکه فقط بگوییم برای داشتن مقاله موفقیت‌آمیز داشتن تعداد کلمات زیاد و بالابودن کیفیت محتوای آن کافی است، باور درستی نیست. گوگل ۲۰۰ آیتم را برای رتبه دهی مقاله لحاظ می‌کند؛ باکیفیت بودن محتوا و زیادی کلمات مقاله فقط دو آیتم هستند. مقاله‌هایی که از ۲۰۰ آیتم گوگل رتبه خوبی بگیرند بیشترین بازدید را خواهند داشت.

چرا تعداد کلمات مقاله باعث افزایش رتبه می‌شود؟

همان‌طور که گفته شد طبق تجربیات و تحقیقات صورت‌گرفته، هرچقدر تعداد کلمات مقاله بیشتر باشد گوگل به‌خاطر دلایل زیر، رتبه خوبی را برای مقاله ایجاد می‌کند.

  • مخاطبین به دلیل محتوای بیشتر، مدت‌زمان زیادی را در سایت خواهند ماند و همچنین انتشار محتوای کامل باعث می‌شود به جواب سؤالات خود دست پیدا کنند و از سایت خارج نشوند.
  • در شبکه‌های اجتماعی مطالب بازنشر خواهد شد.
  • نویسنده، فضای بیشتری را برای لینک‌سازی و ارجاع به قسمت‌های دیگر پیدا خواهد کرد.
  • هرچقدر متن و کلمات زیاد باشد دست سئوکار برای جای‌دادن کلمات اصلی و کلمات کلیدی بازتر خواهد شد و سئو سایت بالا خواهد رفت.

این موارد نمونه‌ای از دلایلی هستند که با بالارفتن تعداد کلمات مقاله، رتبه خوبی را از گوگل دریافت خواهد کرد.

نکات مهم روان‌شناسی در محتوای طولانی

اگر بخواهید محتوای نوشته شده، بیشتر موردتوجه مخاطبین قرار بگیرد باید از محتواها و مطالبی استفاده کنید که به ذهن و روح مخاطب نفوذ کند و او را تحت‌تأثیر قرار بدهد. برای اینکه متن شما به روح و روان مخاطبین نفوذ کند از عنوان‌بندی  محتوا و گرافیک مناسب می‌توانید استفاده کنید.

نکات مهم روان‌شناسی در محتوای طولانی

محتواهایی که برای مخاطب تولید می‌کنید علاوه بر توجه به  تعداد کلمات مقاله باید به محتوای نوشته نیز توجه ویژه‌ای داشته باشید. محتواهای تولیدی باید برای مخاطب جذاب باشد. به‌هیچ‌عنوان از عکس‌ها و متن‌های تکراری و خسته‌کننده استفاده نکنید.

کلام آخر

دانستیم که تعداد کلمات مقاله برای نویسندگان دغدغه و سؤالاتی را در پی دارد به‌خاطر همین در اول مقاله راجع به این موضوع، نکاتی را توضیح دادیم.  در ادامه نظر گوگل را راجع به تعداد واژه‌های مقاله بررسی کردیم و دانستیم که عدد خاصی را برای داشتن تعداد کلمات مقاله ارائه نکرده است. در بخش‌های پایانی، دلایلی که باعث می‌شود تعداد بیشتر کلمات در نوشتن محتوا مؤثر باشد را ارزیابی کردیم و سپس دلایل روان‌شناسی که منجر به تولید محتواهای طولانی جذاب‌تر می‌شوند را برای شما توضیح دادیم.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
امضای محتوایی چیست؟
سئو
jafar
امضای محتوایی چیست؟

بحث امضای محتوایی امروزه یکی از مهمترین فاکتورهای سئو و دیجیتال مارکتینگ می باشد، البته لازم بذکر است که این موضوع قبلا نیز جزء معیارهای گوگل بوده ولی در سالهای اخیر این مسئله بیشتر مطرح شده است. اما امضای محتوایی چیست؟

ادامه مطلب »

فرم درخواست طراحی سایت

با پر کردن اطلاعات فرم زیر درخواست شما به دست بخش مربوطه رسیده و آنها پس از بررسی در کوتاه ترین زمان ممکن جهت هماهنگی و مشاوره با شما تماس خواهند گرفت.

فرم درخواست مشاوره سئو

با پر کردن اطلاعات فرم زیر درخواست شما به دست بخش مربوطه رسیده و آنها پس از بررسی در کوتاه ترین زمان ممکن جهت هماهنگی و مشاوره با شما تماس خواهند گرفت.

فرم درخواست تولید محتوا

با پر کردن اطلاعات فرم زیر درخواست شما به دست بخش مربوطه رسیده و آنها پس از بررسی در کوتاه ترین زمان ممکن جهت هماهنگی و مشاوره با شما تماس خواهند گرفت.

تعداد مقالات مورد نیاز شما؟
نرخ مد نظر شما برای تولید محتوا؟
لطفا گزینه های مد نظر خود را انتخاب کنید؟