خدمات سئو و طراحی سایت با سایت استار وب
آموزش Motion graphics موشن گرافیک

موشن گرافیک؛ آموزش و معرفی نرم‌افزارهای حرفه‌ای برای ساخت آن

استفاده از موشن گرافیک برای تبلیغات و معرفی کسب‌وکارها، مخاطبین زیادی را به سمت شما می‌کشاند و جز شیوه‌هایی از بازاریابی مدرن است. برای اینکه از جدیدتر
Picture of محمد
محمد

محمد معرفت هستم دانشجوی رشته مشاوره در تبریز، چند سالیه که گرافیک پیج های بزرگ در اینستاگرام را بر عهده داشتم.علاقه شدید من به نوشتن باعث ورودم به حوزه تولید محتوا شده است. اعتقاد دارم نوشتن، فکر را پرورش می دهد و ایده های مختلفی را به ثمر می رساند.

با مدرنیته شدن دنیای امروزی، موشن گرافیک سهم زیادی در تبلیغات امروزی دارد، ازاین‌رو آموزش موشن‌گرافیک بیش‌ازپیش رواج پیدا کرده است. استفاده از موشن گرافیک برای تبلیغات و معرفی کسب‌وکارها، مخاطبین زیادی را به سمت شما می‌کشاند و جز شیوه‌هایی از بازاریابی مدرن است. برای اینکه از جدیدترین روش‌های بازاریابی عقب نمانید و مشتریان زیادی را جذب کنید، آموزش موشن گرافیکو دانستن ابزارها و نرم‌افزارهای موردنیاز برای شما سودمند خواهد بود.

موشن گرافیک به زبان ساده

شما به‌احتمال خیلی زیاد اصطلاحاتی مانند موشن گرافیک، انیمیشن، لوگو موشن و موشن را شنیده‌اید؛ اگر نشنیده‌اید حتماً بدون اینکه اسمشان را بدانید در فضای مجازی، تلویزیون و تبلیغات متنوع کاربردهای آن را دیده‌اید. موشن‌گرافیک از ترکیب بین دوکلمه motion و Graphics شکل‌گرفته که به معنی گرافیک متحرک است؛ درواقع موشن‌گرافیک المان‌هایی مانند وکتور، نمودار، اشکال و تصاویر در حال حرکت می‌باشد.

موشن‌گرافیک

شاید فکر کنید که موشن‌گرافیک همان انیمیشن است؛ ولی باید بگویم که این‌گونه نیست و تفاوت‌هایی را دارد. اصلی‌ترین تفاوت بین موشن گرافیک و انیمیشن این است که در انیمیشن شخصیت‌های متفاوتی وجود دارد و کاملاً مجزا هستند؛ ولی در موشن‌گرافیک گردش المان‌های متحرک با یک‌صدای پس‌زمینه و یا صدای یک گوینده در حال انجام است. همچنین موشن‌گرافیک زمان کوتاه‌تری را دارد و صرفاً هدفی پشت آن نهفته است که هر چه سریع‌تر باید برای مخاطبین انتقال یابد.

موشن گرافیک روش نوین در تبلیغات

اگر دوست دارید برند مجموعه یا شرکتتان جان تازه پیدا کند، استفاده از موشن گرافیک برای تبلیغات مناسب‌ترین گزینه است. اگر از شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام، یوتیوب و…  استفاده می‌کنید، حتماً موشن‌گرافیک‌های مختلفی را بارها دیده‌اید. یکی از مهم‌ترین دلایلی که موشن گرافیک طرف‌دار زیادی پیدا کرده است، ماندگاری و ثبت‌شدن آن در ذهن مخاطبین است. موشن‌گرافیک ترکیب تصاویر و صدا و متن است و این موضوع باعث می‌شود که پیام محتوانویس به مخاطبین سریع‌تر برسد و مخاطب نیز بهتر پیام را درک کند.

مراحل ساخت موشن گرافیک

در سال‌های اخیر، رشد استفاده از موشن‌گرافیک به طور گسترده‌ای در حال افزایش است. سالانه شرکت‌ها و کمپانی بزرگ، بودجه‌های زیادی را صرف تبلیغات با موشن گرافیک اختصاص می‌دهند. جدا از اهمیت موشن گرافیک برای کسب‌وکارها، یک‌سری مراحلی وجود دارد که برای ساخت موشن‌گرافیک باید به آن‌ها توجه کرد.

  • تفکر و ایده‌پردازی خلاق و جالب
  • مشخص‌کردن سناریو کلی موشن گرافیک
  • متحرک کردن تصاویر و جاگذاری صدای مناسب
  • طراحی استوری‌برد
  • تبدیل استوری‌برد به طرح نهایی
  • انیمیت کردن طراحی‌های انجام شده

مراحل ساخت موشن گرافیک به ترتیب فوق می‌باشد بعد از طی‌کردن مراحل طراحی می‌توانید از موشن‌گرافیکی که به دست شما ساخته شده، لذت ببرید.

نرم‌افزارهای موردنیاز برای ساخت موشن گرافیک

موشن‌گرافیک در سال‌های اخیر از میزان محبوبیت بالایی برخوردار است. اینکه برای ساخت موشن گرافیک از چه نرم‌افزارهایی استفاده کنیم که بهترین نتیجه و بازدهی را داشته باشد دغدغه اکثر افراد تازه‌کار و مبتدی است.

نرم‌افزارهای موردنیاز برای ساخت موشن‌گرافیک

از بین نرم‌افزارهای مختلف برای ساخت موشن گرافیک، افترا فکت After Effect را می‌توان بهترین نرم‌افزار تولید موشن گرافیک دانست. بااین‌حال استفاده از نرم‌افزارهای دیگر مانند فتوشاپ و مکمل قراردادن آن‌ها می‌تواند یک کار بی‌نظیری را به ثمر برساند. در ادامه نرم‌افزارهای مناسب ساخت موشن‌گرافیک را معرفی می‌کنیم.

  • Adobe After Effect
  • Cinema 4D
  • Adobe Premier Pro
  • Adobe Photoshop
  • Adobe Illustrator

همان‌طور که گفته شد برنامه افترافکت مهم‌ترین برنامه برای ساخت موشن‌گرافیک است و تقریباً بدون آن نمی‌شود موشن‌گرافیکی ساخت. در ادامه راجع به افترافکت نکاتی را بیان می‌کنیم.

افترافکت بهترین برنامه برای ساخت موشن گرافیک

به طور حتم نرم‌افزار افترافکت با اختلاف زیادی نسبت به رقبای خود در جایگاه نخست قرار دارد و بهترین برنامه برای تولید موشن‌گرافیک می‌باشد. به‌طوری‌که حتی اگر از افرادی که تازی می‌خواهند موشن‌گرافیک کار کنند سؤال کنید بدون شک نرم‌افزار افترافکت را معرفی خواهند کرد.

قابلیتی مهمی که نرم‌افزار افترافکت در فرایند تولید موشن گرافیک دارد این است که شما می‌توانید طرح‌های دوبعدی که قبلاً با ایلاستریتور و فتوشاپ طراحی کرده‌اید را به برنامه منتقل کنید سپس فرایند متحرک‌سازی آنان را در خود برنامه انجام دهید.

آموزش موشن گرافیک با گوشی

شاید برایتان جالب باشد که با استفاده از برنامه‌های گوشی نیز می‌توانید موشن گرافیک بسازید. خب همه ما می‌دانیم که موشن‌گرافیک ساخته شده در گوشی هیچگاه به کیفیت موشن‌گرافیک کامپیوتر نمی‌رسد؛ ولی بااین‌حال می‌توان کارهای ساده و تمیزی را با استفاده از گوشی ساخت.

ساخت موشن‌گرافیک

اپلیکیشن‌های زیادی در کل دنیا وجود دارد که می‌توانند یک موشن‌گرافیک بسازند؛ ولی ما در اینجا چندین برنامهٔ مختلف که هم در کشور مجاز باشد و هم کیفیتی زیادی نسبت به رقبای خود دارند را معرفی می‌کنیم.

  • Kine Master
  • Flipa Clip
  • Animation Creator Hd Free
  • Alight Motion Pro
  • Power Director

اپلیکیشن‌های دیگری نیز برای ساخت موشن‌گرافیک وجود دارند و شما می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید؛ ولی این اپلیکیشن‌ها فوق به‌طورکلی استانداردهای موجود را دارا هستند.

سخن پایانی

ما آموزش موشن‌گرافیک را در این نوشته‌ها به‌صورت کلی و صرفاً معرفی گونه، بیان کردیم، دانستیم که امروزه موشن گرافیک از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و تولید یک موشن‌گرافیک حرفه‌ای نیازمند تمرین و تلاش مستمر است.در طول این مقاله در ابتدا راجع به معرفی موشن‌گرافیک و از اهمیت و جایگاهی که بین کسب‌وکارها  دارد، مطالبی را بیان کردیم و در ادامه نرم‌افزارها و اپلیکیشن‌هایی که می‌شود با آنان موشن گرافیک تولید کرد، را معرفی کردیم. امیدواریم که از سرنخ‌هایی که برای شما عنوان کردیم تا بتوانید به یک موشن گرافیست خبره تبدیل شوید، و در تولید محتوا برای سایت و یا شبکه اجتماعی کسب و کار خود، نهایت استفاده را برده باشید.

1 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
امضای محتوایی چیست؟
سئو
jafar
امضای محتوایی چیست؟

بحث امضای محتوایی امروزه یکی از مهمترین فاکتورهای سئو و دیجیتال مارکتینگ می باشد، البته لازم بذکر است که این موضوع قبلا نیز جزء معیارهای گوگل بوده ولی در سالهای اخیر این مسئله بیشتر مطرح شده است. اما امضای محتوایی چیست؟

ادامه مطلب »

فرم درخواست طراحی سایت

با پر کردن اطلاعات فرم زیر درخواست شما به دست بخش مربوطه رسیده و آنها پس از بررسی در کوتاه ترین زمان ممکن جهت هماهنگی و مشاوره با شما تماس خواهند گرفت.

فرم درخواست مشاوره سئو

با پر کردن اطلاعات فرم زیر درخواست شما به دست بخش مربوطه رسیده و آنها پس از بررسی در کوتاه ترین زمان ممکن جهت هماهنگی و مشاوره با شما تماس خواهند گرفت.

فرم درخواست تولید محتوا

با پر کردن اطلاعات فرم زیر درخواست شما به دست بخش مربوطه رسیده و آنها پس از بررسی در کوتاه ترین زمان ممکن جهت هماهنگی و مشاوره با شما تماس خواهند گرفت.

تعداد مقالات مورد نیاز شما؟
نرخ مد نظر شما برای تولید محتوا؟
لطفا گزینه های مد نظر خود را انتخاب کنید؟